Effects of Applying Meditation Based on Panna Insight Counseling to a Untact Counseling Environment

Eunui Jeong1,*   

1WISDOM COUNSELLING CENTRE(CANADA), HEAD

Abstract

전 세계가 COVID-19의 영향으로 상담의 환경에도 변화가 요구되고 있다. 본 연구에서는 붓다가 2600여 년 전에 괴로움 소멸 의 원리인 사성제(四聖諦, catūsu ariyasacca)를 알고 보도록 가르쳤던 붓다의 상담을 현대 상담이론의 형식으로 구현한 반야통 찰상담(Paññā Insight Counseling)을 비대면 화상(ZOOM) 환경에 적용한 효과를 제시하였다. 연구는 설문조사와 개인상담의 경 험을 분석하는 2차원으로 실시되었다. 연구결과, 설문조사의 참가자들은 반야통찰상담의 비대면 상담 환경에 대한 적용을 2가 지로 경험하였다. 먼저, 참가자들은 반야통찰상담의 특징인 고요와 집중을 비대면 상담에서도 그대로 경험 할 수 있었고 반야통 찰상담은 침묵의 시간이 매우 유의미한데 화상상담에서도 그러한 집중의 시간이 충분히 보장되어 화상으로 진행되는 반야통찰 상담은 반야에 생소한 내담자에게도 큰 거부감 없이 스며들 수 있다고 하였다. 그리고 반야통찰상담은 내담자가 비대면으로 편 하게 자기가 머무는 곳에서 상담자와 예약된 시간에 만나서 상담을 할 수 있어서 돈과 시간과 장소에 구애 받지 않은 미래 적합 형 상담으로 평가하였다. 다음으로 개인상담의 내담자도 화상상담과 대면상담이 다르지 않다고 경험하였고 1:1 상담으로 둘 만 화면에 크게 나오고 얼굴을 보고 하는 것이므로 집중도 잘 되었다고 하였다. 그리고 서로 동의를 하고 녹화를 하여 상담 장면의 얼굴표정 등을 다시 보면서 객관적으로 살펴볼 수 있는 좋은 기회가 되었으며, 자신이 미처 알아차리지 못한 것을 재점검할 수 있어서 질적인 변화에 도움이 되었다고 기록하였다. 이러한 연구 결과를 통해 반야통찰상담은‘고요함과 집중’을 토대로 대면이 나 비대면의 상담 환경에서도 매우 유연하게 적용되어짐을 확인하였다. 따라서 본 연구에서는 붓다의 상담을 현대 상담이론의 형식으로 구현한 반야통찰상담을 통해 붓다의 가르침은 고대와 현대의 시간적 변화와 대면과 비대면의 환경적 변화에도 불구 하고 여전히 괴로움 소멸의 원리와 과정을 배우고 실천하기에 유용함이 증명되었다. 그러나 반야통찰상담의 상담자는 현 시대 적 요구에 따라 과학적 기술의 도움으로 비대면으로 상담을 진행하기는 하지만 이러한 과정과 수단이 과연 괴로움 소멸에 대한 바른 견해가 생기도록 하는데 적절한지를 ‘반야로서 이어보는 깨어있음s(ati-sampajañña)’으로 접근하여야 한다.

Now the whole world is under the impact of COVID-19, so it has demanded to change the environment of counseling. In this study, it aims to present the effects of applying Pannā Insight Counseling (PIC) in a Untact Counseling Environment(ZOOM, UCE). PIC has embodied Buddha’s Counseling in a form of modern counseling. Buddha’s Counseling is that Buddha taught the Four Noble Truths, the principle of suffering extinction, more than 2,600 years ago. The study was conducted in two procedures: the analysis of surveys, and analysis of client’s experience in individual counseling. The analysis of survey showed that the participants experienced two effects of PIC in the UCE. For the first effect, they could experience calm and concentration, the main features of PIC, in the UCE. Silence is very meaningful in PIC, so the time of such silence was sufficiently guaranteed in the UCE. Therefore, the participants stated that even a client, who are unaccustomed to PIC, could accept PIC in UCE without much of rejection. For the second effect, the participants evaluated PIC in the UCE as a suitable counseling in the future regardless of money, time, and place because a client could be in a counselling session at any time at anywhere that the client would feel comfort and safe. The analysis of client’s experience in individual counselling showed that non-face-to-face counseling and face-to-face counseling are not different. The client could focus better because there are only two people, the client and the counselor, in the screen. The client said that it was good to watch the facial expressions during the counseling session again by recording the session under both consents. It allowed the client to check the expressions that she did not notice, and that brought an inner change to her. Through these findings, it was confirmed PIC can be flexibly applied in either a untact or contact counseling environment based on ‘calm and concentration’. Thus, in this study, PIC, embodied Buddha's Counseling in the form of modern counseling theory, has proven that Buddha’s teachings are useful in the untact or contact environment in both the ancient and modern time. Although the counselors of PIC proceed with the untact counseling through the help of scientific technology to meet the current needs, they should be mindful of that this process and mean of counseling are appropriate to create a right view of the extinction of suffering.

Figures & Tables