Hermeneutic understanding of breathing meditation in Mahāsatipaṭṭhāna Sutta

 In-Kyung (Kim Hyung-Rok) 1,*   

1Professor of Dongbang Culture Graduate University

Abstract

본고는 대염처경의 호흡절에 대한 ‘과목 나누기’라는 체계적 해석방법을 통해서 호흡명상의 의미를 새롭게 이해하는데 목표를 두었다. 이것은 기존의 남방 상좌부 전통적 해석을 검토하면서, 대염처경입출식념경에 나타난 ‘호흡절’을 중심으로 초기경전 자체의 구조와 체계를 파악하려고 노력하였다.

그 결과 본고는 전체 호흡절의 과목을 ‘예비수행 4단계’, ‘본수행 4단계’, ‘비유적 설명’, ‘후렴구’로 분류한다. 예비수행은 다시 ’준비’, ‘자세점검’, ‘기준점 설정’, ‘단지 호흡 알아차림 하기’ 4단계로 구분하고, 본수행을 남방 전통적 해석에서는 ‘긴 호흡의 앎’, ‘짧은 호흡의 앎’, ‘몸 전체를 경험하면서 훈련’, ‘몸의 조건을 가라앉히면서 훈련’으로 4단계로 나누었다.

그러나 본고에서는 기존해석과 다르게 ‘긴 호흡의 앎’과 ’짧은 호흡의 앎’을 하나로 묶고, ‘~겠다 호흡명상’을 별도로 독립시켜서 구별하였다. 곧 과목을 나누는 해석체계와 실제로 수행하는 수행체계를 서로 분리하여 이원화시킨다. 그리고 ‘비유적 설명’은 따로 세분하는 코딩 분류는 하지 않았고, 후렴구는 ‘안팎의 무아 관찰’, ‘생멸의 무상 관찰’, ‘알아차림과 지혜’, ‘열반체험’으로 코딩하였다.

오늘날에 전통적인 해석을 충실하게 따를 것인가, 아니면 창조적으로 새롭게 호흡명상의 체계를 세울 것인가 하는 문제가 존재함을 인식하면서, 필자는 텍스트주석에서 발생되는 해석의 타당성에 대한 문제와 더불어서, 전승된 호흡명상을 오늘날의 현실에 맞도록 재조정할 필요성이 있다고 본다.

This paper aims to newly understand the meaning of breathing meditation through a systematic interpretation method of 'divided subjects' for the breathing section of 'Mahāsatipaṭṭhāna Sutta'. While examining the traditional interpretations of the upper left of the southern traditional part, it tried to grasp the structure and system of the early scriptures, focusing on the “breathing nodes” shown in Mahāsatipaṭṭhāna Sutta and Ānāpānassatisutta.

As a result, this paper categorizes the subjects of the entire breathing section into '4 stages of preliminary performance', '4 stages of main performance', 'parabolic explanation', and 'refrain phrase'. Preliminary performance is further divided into four stages: 'preparation', 'posture checking', 'reference point setting', and 'just knowing about breathing', and the subject of this performance is based on the traditional interpretations of the southern traditional parth. It was divided into four stages: ‘long breathing’, ‘short breathing’, 'training while experiencing the whole body', and 'training while calming the condition of the body'.

However, It is a dualization of the interpretation system that divides subjects and the performance system that is actually performed. when interpreting differently from the existing analysis, 'Long breathing' and 'Short breathing' are grouped together, and '~I'll breathing meditation' is separately categorized. In addition, the ‘parabolic explanation’ was not classified into subdivided coding categories, and the refrain was coded with ‘internal and external observing’, ‘observation of the birth and death of things’, ‘knowing and wisdom’, and ‘nirvana experience’.

Today, I recognize that there is a question of whether to follow the traditional interpretation faithfully or to creatively create a new system of breathing meditation. In addition to the question of the validity of the interpretation that occurs soon in the text comment, I feel that there is a need to readjust the transmitted breathing meditation to fit today's reality.

Figures & Tables